Basisschool Sint Jozef - Tegelen

Gé Verstegen

Unit 8 / Flexibele schil

Bregje Wijnhoven

Inzet orthopedagoog in de school

Op onze school is regelmatig een orthopedagoog aanwezig van de Afdeling Bovenschoolse Ondersteuning van Kerobei. De inzet van een orthopedagoog maakt dus deel uit van het ondersteuningssysteem van onze school. De orthopedagoog kan door school worden gevraagd om mee te denken, met als doel dat de leerkracht beter bij individuele kinderen of bij de groep kan aansluiten. Dat kan consultatief (middels een of meerdere gesprekken), maar ook door een dossieranalyse, een observatie in de groep, door een of meerdere gesprekken met het kind of door aanvullend onderzoek. Om de context van de school en onze groepen te blijven kennen, bezoekt de orthopedagoog met regelmaat onze groepen. Wanneer wij een orthopedagoog bij een specifiek kind willen betrekken, zal dat altijd eerst met ouders worden besproken. Als het goed is, komt dat voor ouders niet uit de lucht vallen, maar is het voorstel om de orthopedagoog mee te laten kijken een logische aanvulling op wat school en ouders al eerder hebben besproken of afgesproken.