Basisschool Sint Jozef - Tegelen
MENU

Welkom in groep 1-2B

Margot Deckers

Monique van Heel

Dit zijn wij:

Sinterklaas is in het land !

Sinterklaas.

Sinterklaas is weer in het land . Volop genieten  wij van alle leuke verhalen , prentenboeken , liedjes en het spel van sint en zijn pieten .

In  de werkruimte staat het kasteel van sinterklaas . Sinterklaas bekijkt de verlanglijstjes en bespreekt met de pieten wie welk cadeautje krijgt. De inpakpieten zorgen dat de pakjes worden ingeplakt. Passen en meten en knippen komen hier volop aanbod.

De pieten moeten ook pakjes bezorgen . De pieten moeten goed kijken of ze het pakje ook bij het juiste huisnummer in de schoorsteen gooien. De cijfers 1/tm 12  komen aanbod.

We hebben ook pepernoten in zakjes gestopt. De begrippen veel / weinig / meer / minder / meeste en welk getal hoort erbij komen aanbod.

In het letterkastje hebben wij de letter S . Wij gaan woorden zoeken die met de letter S beginnen , sinterklaas , speld , schaap , speen  en stoomboot hebben wij al in ons kastje staan.

De rijmpieten moeten ook aan het werk .
Ze moeten  rijmwoorden bedenken.

Piet / riet    

sint / kind / wind

stal / bal / val

paard / staart / baard

boot / noot / rood

boek / koek / doek

Veer / beer/ meneer

wij hebben ook nog een liedje geleerd over een schip in nood .

Hoi ahoy daar is een schip in nood.  te beluisteren via onderstaande link.

https://www.youtube.com/watch?v=cO37t0k3_vk

Het lied hop hop hop komt uit onze methode , ik kan er geen link bij kopiëren.

Lied : hop hop hop

De Sint rijdt op zijn paard
Op het dak, met een vaart
Van hop hop hop hop tot de top
Eraf en er weer op (2x)


Hop hop hop, hop hop hop
Het paardje klimt het dak weer op
Hop hop hop, hop hop hop
Het paard van Sint is top (2x)

De Sint rijdt op zijn paard
Op het dak, met een vaart
Van hop hop hop hop tot de top
Eraf en er weer op (2x)

Hop hop hop, hop hop hop
Het paardje klimt het dak weer op
Hop hop hop, hop hop hop
Het paard van Sint is top (2x)

We bouwen tijdens de speelwerktijd stoomboten en kastelen met kantelen  , we stempelen woordjes die te maken hebben met sinterklaas , maken kralenplanken , verven sint of piet en  natuurlijk nog veel meer andere leuke dingen

De themamuur krijgt al vorm ! Heel fijn als kinderen wat meenemen voor het kastje of de muur.

 

Natuurlijk is ook rommelpiet op bezoek geweest.

 

 

Sint maarten

sint maarten

We hebben het verhaal van sint maarten voorgelezen , en nagespeeld.


Martinus was de zoon van een rijke koopman. Lang geleden was hij soldaat in het Romeinse leger.
Op een dag reed Martinus  naar een grote stad. Het was koud en mistig.
Martinus had zijn lange mantel goed om zich heen geslagen. Zo had hij het lekker warm. Martinus had haast, want  hij wilde voor donker binnen de stadsmuren zijn.
Toen hij  bij de stadspoort aankwamen, stapte er plotseling een arme man op hem af. Hij had geen schoenen, geen jas en geen sokken aan, Je kon aan hem zien dat hij het erg koud had.
"Wat is er met jou aan de hand?" vroeg Martinus. 'Ach", rilde de man, "ik heb het koud en ik heb honger". Martinus  gaf hem enkele goudstukken .

Even later kwam hij weer een bedelaar tegen

Wat moest Martinus nu doen? Hij kon die arme man daar toch niet zomaar laten staan? Plotseling kreeg hij een goed idee. "Ik geef hem de helft van mijn mantel. Dan kan ik de andere helft omgeslagen houden!" Hij deed zijn mantel af. Trok zijn zwaard en hakte de mantel in twee stukken. Eén stuk gaf hij aan de arme man. En één stuk sloeg hij zelf om zijn schouders. Daarna pakte hij zijn beurs en gaf de man wat geld. De arme man was erg blij. Nu had hij een mantel tegen de kou en wat geld om eten te kopen. Hij bedankte Martinus en  vertrok.
Het verhaal van Martinus en de arme man is een oud verhaal. Maar nog altijd vieren we het feest van Sint Martinus ... Sint Maarten op 11 november.

Woorden die wij geleerd hebben : verdelen , bedelaar , stadsmuur , helm , zwaard , schild , lampion , troshoop.

In de kring hebben we spullen verdeeld
Bij delen kun je denken aan het verdelen van een aantal producten onder een aantal mensen. Je leert hier hoe je eerlijk deelt met behulp van groepjes maken. Als je iets eerlijk verdeeld, dan blijft er niets over. Er is geen rest.

Wij moesten  bijv 6 snoepjes verdelen over 2 , 3  kinderen

We hebben prachtige vleermuis  lampionnen geknutseld .

Liedje 11 november


Elf november is de dag
Dat mijn lichtje
Dat mijn lichtje
Elf november is de dag

Dat mijn lichtje branden mag

Liedje 2

Sint Maarten
De koeien hebben staarten
De meisjes hebben rokjes aan
Daar komt Sint Martinus aan

Lied 3 (in het dialect.)

Sinter Mertes veugelke,
haet ein roëd wit keugelke.
Haet ein blauw stertje,
Van je hoepsa Sinter Merte.
Vandaag is 't Sinter Merte,
morrege Sinter Krökke.
Dan kòmme die gooje herte,
die hadde zo gaer ein stökske.
Hauw maar op körrefke,
Sinter Mertes körrefke.
Hölt, hölt, hölt,
en 's winters is 't kald.
Hoera, hoera, waat hebbe de boere ein laeve,
hoera, hoera, waat hebbe de boere ein pret.

Herfst vervolg

De fruitteler teelt (plant en oogst) zijn appels in zijn boomgaard. De takken van de bomen worden uit elkaar gebogen en met touwtjes vastgezet. Hierdoor kan er meer zonlicht tussen de appels komen en worden ze groter en lekkerder. De plukkers leggen de appels in grote kisten. Daarna worden de appels gewassen en dan worden ze gesorteerd en verpakt in dozen. Nu kunnen de appels naar de winkel.

Er zijn verschillende soorten appels, de appels worden aan het einde van de zomer/ in het begin van de herfst geplukt. Als je de appels niet op tijd plukt vallen ze op de grond. Van de appels die op de grond vallen wordt vaak appelmoes gemaakt.

In de appel zit het klokhuis met zaadjes voor een nieuwe appelboom.

Van appels maken ze appelsap, appelstroop, appeltaart, appelflappen en appelcake.

Wij hebben naar het verhaal geluisterd van de kleine reus.

Grote en kleine reus ontvangen een uitnodiging voor het reuzenfeest. Grote reus en kleine reus vertrekken.  Onder weg stopt de kleine reus een appel in zijn tas.  Ze komen precies op tijd voor de verkiezing van de koning voor één dag. Wie iets heel groot met één hap kan opeten wint. Iedereen lacht de kleine reus uit omdat hij beweert in één hap een appelboom te kunnen opeten.  Snij een echte appel door en toon hoe de kleine reus een appelpitje inslikt en een tweede pitje zaait.  De reus die een grote taart met brandende kaarsen durft opeten wordt koning.  Iedereen keert naar huis terug … tot het volgende feest. Wat staat op het plein?  Uit het pitje is een appelboom gegroeid.  Hoera voor de slimme kleine reus, de nieuwe koning voor één dag! 

 Wij hebben  natuurlijk ook appels bekeken, verdeeld in stukjes ,geproefd en getekend .

We hebben ons uit onze herfsttafel spullen met het pincet proberen te pakken, dit was best moeilijk. 

 We hebben ook het fruitlied geleerd.
 https://www.youtube.com/watch?v=FgfPjItIRQo

 Wij hebben een filmpje gekeken over de appelboom
https://schooltv.nl/video/huisje-boompje-beestje-de-appelboom/

 

 

Herfst

De komende weken gaan wij werken aan het thema herfst, de Kinderboekenweek start 3 oktober en komt natuurlijk ook aanbod.

 De werkruimte hebben wij aangepast aan ons nieuwe thema herfst

De blaadjes vallen van de bomen, er liggen eikels en kastanjes in het bos, het is ’s ochtends donkerder en het wordt kouder. Er is genoeg in de belevingswereld van de kinderen te vinden om eens naar te kijken!  Spinnen, het bos, paddenstoelen en natuurlijk praten wij met elkaar over de veranderingen van de bomen en bladeren.

We hebben een filmpje gezien over hoe een spin een web maakt. Het draadje om het web te maken komt uit zijn billen. Het web plakt ,de spin vangt vliegjes en andere insecten in zijn web en eet deze op .We weten dat de spin 8 poten heeft. Heel veel spinnen hebben 8 ogen. 
Filmpje over hoe de spin een web maakt
https://www.youtube.com/watch?v=YkaoleYPtl0

We maken ook een nieuwe themamuur, spullen die te maken hebben met de herfst plakken wij op de muur. Neem je wat mee voor de muur dan krijg je natuurlijk een sticker.

We hebben al een aantal herfstliedjes gezongen.

Lied 1 : Eekhoorn te beluisteren via onderstaande link/
https://www.minidisco.nl/nl/kinderliedjes/eekhoorn/

Eekhoorn, eekhoorn, met je lange staartje
Eekhoorn, eekhoorn, springt met een vaartje
Tikke, takke, tomen
Roetsj! in de bomen

Lied 2 :  Winter… Lente… Zomer… HERFST!!!
( komt uit onze methode , de link kan ik helaas niet kopiëren )

Rood, oranje, geel en bruin
Ik heb alle kleuren in mijn tuin
Zie de blaadjes vliegen
Hoge bomen wiegen
Kijk die eik, die heeft een kale kruin

Buiten is het lekker nat
Met m’n laarzen ga ik nu op pad
Lekker in de regen
Daar kan ik wel tegen
In het bos daar vind ik altijd wat

Ei-kel-tjes
Spin-nen-web
Beu-ken-noot-jes
in m’n tas, voor de klas!

Rood, oranje, geel en bruin
Ik heb alle kleuren in mijn tuin
Zie de blaadjes vliegen
Hoge bomen wiegen
Kijk die eik, die heeft een kale kruin

 

Winter… Lente… Zomer… 
He---rfst!

 

 

 

Bezoek aan de supermarkt

Het bezoek aan de supermarkt.

 

Als afsluiting van ons thema de supermarkt hebben wij een supermarkt bezocht.

Juffrouw Jeanette van de supermarkt, ging met ons rond lopen.

Eerst mochten wij het magazijn in, daar stond een hele grote machine die alle kartonnen dozen in elkaar ging persen.

We konden nu ook zien waar alle lege flessen naar toe gingen.

Wij zijn in het magazijn ook nog in de koelcel geweest en kwamen er met koude wangen en rode neuzen weer uit.

Spannend was het wel.

Daarna gingen wij naar de vleeswaren en kaasafdeling.

Van juffrouw Jeanette mochten wij ook nog achter de toonbank.

Dat was super leuk.

Hierna hebben wij fruit gekocht dat we op school op een prikker gingen doen.

Een kind uit de klas mocht dan achter de kassa zitten en het fruit gaan scannen. 

Het was een super gezellige morgen.

Prinsjesdag

Vandaag was het prinsjesdag. Wij hebben de mooiste verkleedkleren aangedaan en van een kar hebben wij een koets gemaakt met daarop een koetsier en natuurlijk onze koning en koningin.
Naast de koets liep een politieagent .De prinsesjes liepen in de stoet en ook de ministers waren er allemaal.

We hebben voor onze school een rondje met de koets gemaakt. De automobilisten en fietsers zwaaiden naar ons en wij zwaaiden heel deftig terug.

We hebben ook nog een stukje van het koningslied gezongen omdat wij het zo leuk vonden.

Hij heeft geen hoed maar een gouden kroon
Hij heeft geen stoel maar een gouden troon
Hij heeft een prachtig paleis als woning Leve de koning!

We hebben met de blokken prachtige kastelen gebouwd, zelfs met kantelen.

Twee kinderen hebben een bordtekening gemaakt van de koning en koningin met de prinsesjes.

Supermarkt vervolg

Leo de lettervogel is op bezoek geweest. Leo houdt heel erg van letters. De letter s  van supermarkt zit momenteel in het letterkastje. Het is ook de S van: Sleutel , stoel , speculaas , slang etc.
( spreek de letter S klankgericht uit )

Als de kinderen iets met de letter S mee naar school nemen belonen wij dit met een sticker. De kinderen zijn op deze manier bezig met klanken en het is goed voor de woordenschat.  

 Onze themamuur ziet er ook heel leuk uit. Fijn dat jullie spullen voor onze themamuur meegeven zo komt de muur echt tot leven. 

Wij hebben nog een nieuw lied geleerd, ik kan er helaas geen link bij vermelden omdat het uit de muziekmethode komt.

Sinaasappel, fris en fruitig
Zacht en zoet is een banaan
Paprika, tomaat of wortel
Kan ik echt niet laten staan!

Tingelingeling, de hoogste tijd
Dat ik in iets lekkers bijt
Rood, oranje, geel of blauw
Vitamientjes…
Zijn gigantisch…

Goed voor jou!

 

In de groep hebben wij momenteel een kniptafel om de kniptechniek te oefenen.  In de kniptafel liggen allerlei verschillende vellen papier. Jullie begrijpen dat de fabriek natuurlijk heel veel streepjescodes nodig heeft.

 

Supermarkt

In de supermarkt leren wij tellen , sorteren en verdelen. Wij gebruiken de weegschaal en zo leren wij de begrippen zwaar, licht en even zwaar.

Ook leren wij waar producten van gemaakt zijn en wat je met het product kunt doen.

We spelen allerlei taalspelletjes bijv.:
-je koopt het als het warm weer is ( ijsje)
-dit legt een kip ( ei )
-het groeit in een groentetuin en een konijn lust het graag.( wortel )

 Wat hoor ik na elkaar? Ik lees de boodschappenlijst voor en vraag de kinderen dit te pakken en in de juiste volgorde neer te leggen.

Wat is weg ?
De boodschappen liggen in de kring . Een voor een verdwijnen ze terwijl de kinderen de ogen sluiten.Wat is er weg? 

Wij zijn bezig met het verdelen van de ministers taken. We hebben het klaslokaal opgedeeld in ministerstaken.
Je bent niet alleen een hulpje maar je bent ook verantwoordelijk voor je taak. De minister kan kinderen aanspreken als er  bijv. niet netjes is opgeruimd. 

 

 

Wij zijn weer begonnen.

Na een heerlijke zomervakantie zijn wij begonnen aan het nieuwe schooljaar 2018/2019.
Kleuters met gebruinde snoetjes kwamen vrolijk binnen huppelen. We hebben ook een paar nieuwkomers in de klas, Tess, Arthur, Max en Ella.

De eerste paar dagen / weken zijn wij vooral bezig met her creëren van een groepsgevoel en de regels.
We hebben het prentenboek Rikki en zijn vriendjes voorgelezen en  naar het filmpje  kikker en zijn vriendjes gekeken.
In de klas hangt ook al een verjaardagskalender die wij gemaakt hebben

Wij hebben wij ook een liedje geleerd: Als je vriendjes bent.
Te beluisteren via deze link:  https://www.dailymotion.com/video/x44a22g


De tweede week zijn wij langzaam gestart met het thema de supermarkt.

In de werkruimte hebben wij een supermarkt waar wij boodschappen kunnen halen.  Er is een broodafdeling, groente en fruitafdeling, kaasafdeling en er zitten zelfs producten in de diepvrieskist. Er staan allerlei producten op de schappen. De boodschappen worden op de band gelegd. De caissière scant de boodschappen en dan weet je hoeveel je moet betalen.
Allerlei nieuwe woorden komen aanbod.

In de kring hebben wij allerlei boodschappen op de mat gelegd, wij moesten sorteren wat op de brood/ kaas/ vlees of groente en fruitafdeling hoort.

Wij hebben ook al een geheugenspelletje gedaan. Ik leg in de winkelwagen …… we beginnen het spel door iets te benoemen dat in de winkelwagen gaat, de volgende met de zin te herhalen en de boodschap die de eerste heeft genoemd. Daarna voegt het ander kind iets toe.

Wij hebben ook een winkelwagentje gemaakt, wij moesten het winkelwagentje beplakken met folie en allerlei boodschappen uit een folder knippen en erin plakken.

Wij zijn ook een liedje aan het leren over boodschappen. We moesten naar het filmpje kijken en luisteren welke boodschappen de kinderen in het liedje kopen.

Liedje boodschappen doen te beluisteren via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=XA0oqPl33_w