Basisschool Sint Jozef - Tegelen
MENU

Jaarplan

Het jaarplan is een concrete uitwerking en uitvergroting van de items die in het schoolplan worden genoemd. Het jaarplan is opgedeeld in twee halve jaarplannen. Het jaarplan wordt daarom ook halfjaarlijks geƫvalueerd, dit maakt het een dynamisch document.


Bs. St. Jozef heeft voor schooljaar 2024-2025 de volgende speerpunten:

  • Verdere implementatie pedagogische huisstijl;
  • Verhogen van de autonomie van de leerlingen;
  • Versterken leerkrachtvaardigheden m.b.t. doelgericht werken en EDI;
  • Versterken beredeneerd en betekensvol aanbod in de onderbouw;
  • Implementatie unit-werken.


Klik hier om naar het huidige jaarplan te gaan.

 

Unit-werken

Om optimaal te werken aan bovenstaande kernpunten werken we op basisschool Sint Jozef in units. 

Unitonderwijs speelt in op de vraag naar flexibilisering in het onderwijs. Hierbij krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheid en worden zij deels eigenaar van hun leerproces. Leren vindt niet alleen plaats in het klaslokaal, maar ook op diverse leerplekken binnen de school.

In de units krijgen de kinderen eigentijds onderwijs en de ruimte om op hun eigen niveau te werken, zowel binnen een mentorgroep als in de niveaugroepen. Leerlingen kunnen de lesstof verwerken op een manier die aansluit bij hun onderwijsbehoeften. Dankzij de aanwezigheid van meerdere leerkrachten in een groep kunnen we meer mogelijkheden bieden om in te spelen op dat wat een leerling nodig heeft. Kinderen kunnen ervoor kiezen om samen met de leerkracht in een kleine groep te werken of om de lesstof zelfstandig te verwerken. Op basis van de resultaten en werkhouding bespreken we met de leerling of de juiste keuze is gemaakt en maken we verdere afspraken. Ze leren niet alleen van de leerkrachten, maar ook van elkaar, wat hun zelfstandigheid bevordert.

We hebben gemerkt dat dit samenwerkingsprincipe zeer waardevol is voor de kinderen. Ze komen in contact met meerdere leerlingen en leerkrachten en leren zo om te gaan met verschillen. In onze school, die een afspiegeling vormt van de maatschappij, creƫren we een kleine gemeenschap waarin samen leren en groeien centraal staan.